SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 219 >>

بَاب الْوُضُوءِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يَعُودَ

85. (Cinsi) Temastan Sonra Tekrar Temasta Bulunmak İsteyenin Abdest Alması

 

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي رَافِعٍ عَنْ عَمَّتِهِ سَلْمَى عَنْ أَبِي رَافِعٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ طَافَ ذَاتَ يَوْمٍ عَلَى نِسَائِهِ يَغْتَسِلُ عِنْدَ هَذِهِ وَعِنْدَ هَذِهِ قَالَ قُلْتُ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلَا تَجْعَلُهُ غُسْلًا وَاحِدًا قَالَ هَذَا أَزْكَى وَأَطْيَبُ وَأَطْهَرُ قَالَ أَبُو دَاوُد وَحَدِيثُ أَنَسٍ أَصَحُّ مِنْ هَذَا

 

Ebu Rafi (r.a)'den, demiştir ki; Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) bir gün her birinin yanında (ayrı ayrı) yıkanmak suretiyle, (bütün) hanımları dolaştı. Ebu Rafi şöyle dedi; "Ya Resulullah, hepsi için bir kerre gusül etsen olmaz mıydı?" dedim.

 

"Bu, (sevap yönünden) daha iyi (kalbin tatmini için) daha güzel, (beden için) daha temizdir" buyurdu.

 

Ebu Davud: "Enes'in (Önceki) Hadisi bundan daha sahihtir" demiştir.

 

 

Diğer tahric: İbn Mace, Tahare 102; Ahmed b. Hanbel, VI, 8, 10, 39.

 

AÇIKLAMA:     Ebu Davud bu son ifadesi ile, önceki hadis ile bu hadis arasındaki ihtilafa işaret ederek, birini diğerine tercih etmek suretiyle bu ihtilafı gidermek istiyor.

 

Şevkani, Hafızın: "Ebu Davud bu hadisi ta'n (hakkında söz) edip, Enes hadisinin daha sahih olduğunu söyledi" dediğini naklediyor. Aslında Ebu Davud'un yaptığı ta'n değildir. Çünkü, onun sıhhatini inkar etmemektedir.

 

Nesai: "Bu hadisle Enes hadisi arasında ihtilaf yoktur. Bilakis Resulullah, bazan cimalar arasında yıkanmaz bazan da yıkanırdı" der.

 

Nevevi de: "Bu, Resulullah'ın değişik zamanlarda her iki uygulamada bulunduğuna hamledilir" demiştir.

 

Hadis, cima'nın tekrarlanması halinde, cima aralarında guslün müstehap olduğuna delalet eder. Şevkani'nin beyanına göre, Zahirilerle, ibn Habib, temaslar arasında abdest almanın vucubuna kaildirler. Bu görüş sahipleri, bu babtaki hadislere dayanırlar.                                

 

Diğer, islam ulemasına göre ise, temaslar arasında abdest almak farz değildir. Tahavi'nin Hz. Aişe'den naklettiği ve Resulullah (s.a.v.)'in cima'yı tekrarlamak istediğinde abdest almadığını ifade eden haberler Cumhurun delillerindendir.

 

Ayrıca, Hadisin son kısmı ve sahabenin sorusuna cevap niteliği taşıyan bölümünde "Daha faziletli" olduğunu belirtmesi güsul yapmadan da, ikinci bir temasda bulunulabileceğine işarettir. Böylece iki hadis arasında tearuz olmadığı açıkça görülmektedir.